Erica - Varma mackor med korv

Ikväll kommer ett diffust recept på varma mackor i ugnen med korvstuvning. Korven går självklart byta ut till något annat man gillar, men jag tycker det ger en mer matig känsla. 
 
Jag börjar med att skära upp lagom mängd falukorv i bitar och fräsa den lätt i smör. Beroende på antalet mackor är det lättast att själv känna efter hur mycket som behövs.
Rör ner ca 2 msk mjöl och häll sedan i mjölk. Börja med någon deciliter och se hur mycket som krävs för att stuvningen ska få rätt konsistens. 
Blanda ner en klick tomatpuré, salt, svartpeppar och smaksätt med det du gillar! Jag valde oregano och lite timjan. 
Riv ost medan stuvningen småputtrar och gottar till sig. Ca 2 dl ost behövs, jag valde att röra ner större mängden av den, och att spara lite till att strö över innan de ska in i ugnen.
Rör ner osten och balansera upp med mer mjölk/mjöl för att få en stuvning som är lite tjockare. 
Fördela på toastbröd, jag smörade mina innan, men det är inget måste. 
Jag gillar att ha skivade tomater uppe på mina, och sedan lite extra ost som topping. 
In i ungen på 200°C i ca 10 minuter, tills de fått fin färg. 
Njut!
 
Ett väldigt enkelt och snabbt recept till middagsmaten eller kvällsfikat. Ursäktar att det inte finns tydliga mått, men i detta fall är det okej att höfta, det är svårt att misslyckas!

Kommentera här: